Wanneer u zich ziek meldt bij uw werkgever kan het zijn dat er contact wordt opgenomen door uw leidinggevende. Ook kan het zijn dat u wordt gebeld door een medewerker van Xerio. Hij of zij zal samen met u bekijken welke mogelijkheden er voor werkhervatting zijn. Een andere mogelijkheid is dat u uitgenodigd wordt op het spreekuur bij de bedrijfsarts.
De bedrijfsarts zal samen met u de mogelijkheden bespreken. Een bedrijfsarts is een arts die zich richt op de gezondheid en werk.
Wanneer u ziek bent, kijkt hij bijvoorbeeld of, hoeveel en wat soort werk u zou kunnen doen. Een bedrijfsarts zal u niet behandelen. Door middel van keuringen zorgt een bedrijfsarts/arbodienst ook voor preventie.
Volgens de Wet Verbetering Poortwachter is de werkgever 104 weken na uw eerste ziektedag verplicht tot loondoorbetaling. In deze 104 weken zijn zowel u als uw werkgever verplicht te zorgen dat u weer zo snel mogelijk aan de slag gaat.
De onderstaande data zijn belangrijke momenten gedurende uw ziekte. Daarnaast heeft u tijdens deze 2 jaar regelmatig gesprekken met uw bedrijfsarts.
U gaat zich in eerste instantie richten op terugkeer naar uw eigen werk. Lukt dit niet meteen, dan zal binnen het bedrijf gekeken worden naar passend werk. Passend werk moet u altijd accepteren.
Welk werk passend is voor u hangt van verschillende zaken af, zoals uw gezondheid en het soort werk. De bedrijfsarts kan de werkgever informeren over de mogelijkheden die u nog wel heeft om te werken. Als er geen passend werk binnen het eigen bedrijf is, zal men moeten gaan kijken naar werk buiten het eigen bedrijf.
Hiervoor kunt u bij ons een re-integratietraject volgen.
Xerio maakt gebruik van taakdelegatie. Een aantal uitvoerende taken van de bedrijfsarts kan zonder kwaliteitsverlies door professionals worden uitgevoerd. Alle informatie over deze taakdelegatie hebben we voor u gebundeld in een handig document.
U heeft een klacht over uw arts. Wat nu? Klachtenregeling Xerio.
Een goede relatie tussen u en uw arts is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren. U bent ontevreden, u zit met een klacht. Deze brochure geeft informatie over wat u kunt doen als u een probleem met uw arts heeft. U leest wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen en op welke wijze er binnen de klachtenregeling van Xerio met uw klacht wordt omgaan.