Week van de werkstress

Written by admin on 13 november 2017. Posted in Geen categorie

Van 13 tot 16 november 2017 is het de ‘Week van de werkstress’. 

In deze week wordt er extra aandacht besteedt aan werkstress. 

Hier kun je meer lezen over de week van de werkstress en wat je als organisatie kunt doen.
Hier ken je meer lezen over de campagne: Check je werkstress.
Hier vind je 99 oplossingen tegen werkstress.

De bedrijfsarts/arbodienst kan u ook ondersteunen in uw aanpak tegen werkstress. Wij kunnen metingen uitvoeren om werkstress in zicht te krijgen. Vervolgens kunnen wij met u meedenken hoe u in uw organisatie werkstress kunt verminderen. 
Meer weten: bel 076-5319999 en vraag naar Linda Koevoet-Ossenblok

Wijziging arbowet

Written by admin on 8 mei 2017. Posted in Geen categorie

Op 1 juli 2017 zal de gewijzigde Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in werking treden. De aanleiding voor deze wetswijziging zijn veranderingen op de arbeidsmarkt en het toenemende belang dat gehecht wordt aan de duurzame inzetbaarheid van de beroepsbevolking. Met deze mail willen we u, als klant van onze arbodienst, informeren over belangrijke veranderingen in de wet en de consequenties die dit heeft voor uw organisatie en de samenwerking met ons.

Nieuwe arbeidsomstandighedenwet en basiscontract
Als het gaat om het gezond en fit houden van werkend Nederland zijn werkgevers en werknemers gebaat bij duidelijke afspraken. Op dit moment is er een grote diversiteit aan contracten. Bij het ingaan van de vernieuwde arbeidsomstandighedenwet wordt door de overheid het basiscontract geïntroduceerd.
Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers.
Dit zijn rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de bedrijfsarts. Uiteraard blijft de mogelijkheid bestaan om meer te doen (maatwerk), het basispluscontract.
Nieuwe verplichtingen
In het basiscontract staat bij welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door bedrijfsarts of arbodienstverlener. De bestaande wettelijke taken (ziekteverzuimbegeleiding, toetsen van en adviseren over de RI&E, PAGO, aanstellingskeuring) worden aangevuld met nieuwe bepalingen uit de nieuwe wetgeving, die de kwaliteit van dienstverlening vergroten:
1. Toegang tot de bedrijfsarts: in het basiscontract moet geformuleerd staan hoe de toegang (bv. via een spreekuur) tot de bedrijfsarts is geregeld. Dit is reeds in het huidige contract opgenomen.
2. Overleg met OR en preventiemedewerker: het basiscontract moet omschrijven hoe het overleg van de bedrijfsarts met de preventiemedewerker en de ondernemingsraad is geregeld. Er moet een nauwe samenwerking zijn tussen deskundigen. Dit is nog niet altijd in het huidige contract opgenomen.
3. Bezoek van de werkplek: de bedrijfsarts moet iedere werkplek kunnen bezoeken. Dit is nog niet altijd in het huidige contract opgenomen.
4. Second opinion: de werknemer moet de mogelijkheid hebben om een second opinion bij een andere bedrijfsarts aan te vragen indien hij twijfelt aan een gegeven advies. Dit maakt het handelen van de professional transparant en toetsbaar. De kosten voor de second opinion zijn voor rekening van de werkgever. Uitvoering van de second opinion moet gebeuren binnen de procedures zoals de werkgever dit afspreekt met de arbodienstverlener. Zie kopje overgangsjaar.
5. Klachtenprocedure: iedere arbodienst moet een duidelijke werkwijze of procedure hebben die beschrijft hoe en waar de werknemer eventuele klachten over de dienstverlening door de bedrijfsarts kan indienen. Zie kopje overgangsjaar.
6. Melden beroepsziekten: een bedrijfsarts moet tijd kunnen besteden aan het opsporen, onderkennen, diagnosticeren en melden van beroepsziekten. Dit is reeds in het huidige contract opgenomen.
7. Advisering over preventie: de advisering over preventie aan de werkgever door de bedrijfsarts moet in het contract staan. Dit is reeds in het huidige contract opgenomen.

Overgangsjaar
Nog niet voor alle wijzigingen in de wetgeving zijn de concrete eisen al duidelijk, bijvoorbeeld over de second opinion en de klachtenprocedure. Er is daarom tot 1 juli 2018 de tijd om lopende contracten aan te passen.
Op dit moment zijn wij er mee bezig om dit op een zo efficiënt en duidelijk mogelijke manier voor al onze klanten te regelen. Als we hier meer over weten, laten we u dit uiteraard weten.

Meer informatie:
Meer informatie over de vernieuwde arbowet kunt u onder andere vinden op www.arboportaal.nl.

Week van de RI&E

Written by admin on 4 mei 2017. Posted in Geen categorie

73001-EVE-WeekRIE-Logo

Derde Week van de RI&E verbindt RI&E aan zakelijk succes

Van 12 tot 16 juni vindt de 3e Week van de RI&E plaats (www.weekvanderie.nl). Net als in andere jaren is er in deze week uitgebreid aandacht voor veilig en gezond werken, met als basis de risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E). Tientallen brancheorganisaties, opleiders, arbodiensten en andere intermediairs organiseren in de Week van de RI&E speciale activiteiten om ondernemers te verleiden om écht aan de slag te gaan met de RI&E.

De RI&E als onderdeel van zakelijk succes

Een gezonde en veilige werkplek draagt bij aan drie belangrijke pijlers voor een succesvol bedrijf: werknemerstevredenheid, productiviteit en bedrijfscontinuïteit. Hoewel veel ondernemers vooral de kosten zien, zijn er ook directe kostenbesparingen te realiseren door preventieve maatregelen. Denk daarbij aan verzuimreductie, minder personeelsverloop en minder onderbrekingen. Daarnaast zorgt een preventiebeleid voor een hoger welzijn van medewerkers, een positief imago van de organisatie en betere productkwaliteit.

Het thema van de Week van de RI&E speelt in op deze pijlers en wil ondernemers overtuigen van het feit dat preventieve maatregelen niet alleen maar geld kosten, maar ook veel opleveren. De RI&E helpt om de mogelijke risico’s in een organisatie op een gestructureerde manier in kaart te brengen. Hierbij wordt zowel gekeken naar de direct zichtbare aandachtspunten, zoals snijgevaar bij machines of valgevaar bij werken op hoogte, als zaken die niet direct tot uitval leiden, zoals langdurige blootstelling aan hoge werkdruk of fysieke belasting door tillen.

Activiteitenoverzicht

In de week van de RI&E 2017 geven wij 10% korting op de dienstverlening inzake RI&E en Plan van aanpak mits de opdracht gegeven wordt voor 1 september en uitvoering plaatsvindt in 2017.

Daarnaast zijn we gedurende de hele week gratis telefonisch bereikbaar voor advies inzake uw RI&E, Plan van Aanpak of andere veiligheids- of gezondheidsvragen. Dus bel ons op 076-5319999 of 0165-522010 !

Personeelswijzigingen Xerio|bedrijfsArtsen5

Written by admin on 31 oktober 2016. Posted in Geen categorie

Personeelswijzigingen Xerio|bedrijfsArtsen5

Als klant van Xerio|bedrijfsArtsen5 heeft u over het algemeen 1 of 2 vaste artsen waar u contact mee heeft en die uw werknemers op het spreekuur zien. Onze artsen zijn: Ramon Abdoel, Michael Aletrino, Arjen de Lege, Margaux Scheerhoorn en Silvia de Weerdt. In vakantieperiodes is het wel eens mogelijk dat een andere arts de spreekuren overneemt.

Komende tijd zullen er enkele wijzigingen plaatsvinden:
– Margaux Scheerhoorn gaat uit dienst, 3 november is haar laatste werkdag.
– Per 1 november verwelkomen wij een nieuwe bedrijfsarts: Theo Kessels. Theo heeft al vele jaren ervaring als bedrijfsarts. Hij zal ingezet worden op alle locaties: Roosendaal, Breda en Rotterdam.

Wij hopen dat u weinig hinder ondervindt van deze wijzigingen. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons bereiken via info@xerio.nl of 0165-522010.

Workshop Burn-out

Written by admin on 19 september 2016. Posted in Geen categorie

Beste klant van Xerio|bedrijfsArtsen5,

 

Wij krijgen van werkgevers steeds vaker vragen over preventie en duurzame inzetbaarheid. Wij willen u graag hierbij van dienst zijn. Na de succesvolle start van de verzuimtraining voor leidinggevenden en de workshop Wet Verbetering Poortwachter eerder dit jaar, bieden wij dit najaar gratis, exclusief voor werkgevers aangesloten bij Xerio|bedrijfsArtsen5, de volgende workshop:

 

Burn-out, wat kan ik ermee? De werkgeverskant van een burn-out situatie

 

Wat is nu eigenlijk een ‘burn-out’ en wat is het verschil met gewoon moe zijn? Hoe geneest mijn werknemer hier (zo snel mogelijk) van? Komt dit door het werk? Wat kan ik daar als werkgever aan doen? En wat nu als het door een privé situatie komt?

Allemaal vragen die wij bijna dagelijks te horen krijgen. Belangrijke vragen waarop in deze korte workshop wordt ingegaan. In zo’n korte tijd zult u geen expert worden, maar  komt u wel thuis met meer inzicht in het ziekte proces en wat u kunt doen om herstel te bevorderen of uitval te voorkomen.

 

De cursus wordt gegeven door Linda Ossenblok (psycholoog) en Silvia de Weerdt (arts).

U kunt zich nog inschrijven voor de workshop “Burn-out, wat kan ik ermee?” op de volgende data:

  • Donderdag 22 september van 15.30 tot 17.00 uur, Gastelseweg 142 D-E in Roosendaal
  • Maandag 26 september van 15.30 tot 17.00 uur, Mathenessestraat 53-C in Breda
  • Donderdag 13 oktober van 15.30 tot 17.00 uur, Schiekade 830 in Rotterdam (in het geval van onvoldoende aanmeldingen zullen de deelnemers verdeeld worden over de overige locaties).
  • Dinsdag 18 oktober van 15.30 tot 17.00 uur, Gastelseweg 142 D-E in Roosendaal (VOL)
  • Donderdag 20 oktober van 15.30 tot 17.00 uur, Mathenessestraat 53-C in Breda.

 

Mocht u meer willen weten of wilt u zich inschrijven voor deze cursus, neem dan contact op met Linda Ossenblok (linda.ossenblok@xerio.nl ) of Silvia de Weerdt (silvia.de.weerdt@xerio.nl ) of via 076-5319999.

Er zijn geen kosten of verplichtingen aan het meedoen verbonden. Wel is er per cursus een maximaal aantal deelnemers (vol = vol) en gaan wij ervan uit dat u komt als u zich heeft opgegeven. Ook is er per organisatie een maximum van 2 deelnemers.

 

Wij hopen u te zien in september of oktober!

Bereikbaarheid OV Breda

Written by admin on 8 augustus 2016. Posted in Geen categorie

Wegens werkzaamheden is de bushalte ‘Mathenessestraat’ bij onze locatie in Breda tijdelijk vervallen. Dit zal duren tot begin september. 
U kunt lijn 6 of lijn 11 nemen. Houdt rekening met een langere loopafstand en eventueel een langere reistijd.

Week van de RI&E

Written by admin on 8 juni 2016. Posted in Geen categorie

Van 13 tot 17 juni 2016 is het de ‘Week van de RI&E’. 
Het thema is ‘Oog voor uw werknemers’ en gaat in op de verantwoordelijkheid van de werkgevers om een gezonde en veilige werkplek te creëren samen met hun werknemers. Voordelen die een gezonde en veilige werkplek kunnen bieden zijn meer tevreden werknemers en een hogere productiviteit. Vaak is er ook sprake van minder verzuim. 

Xerio|bedrijfsArtsen5 is supporter van de ‘Week van de RI&E’. Wij vinden het belangrijk dat iedere organisatie inzicht heeft in de mogelijke risico’s en deze actief probeert te verminderen. Een veilige werksituatie vermindert namelijk de kans op gezondheidsklachten bij werknemers. 

De deskundigen van Xerio|bedrijfsArtsen5 kunnen voor u uw RI&E uitvoeren en/of toetsen. Klik hier voor meer informatie.

Wilt u meer informatie over de RI&E:
website RI&E
filmpje
flyer
boekje

E-mail

Written by admin on 8 juni 2016. Posted in Geen categorie

Wegens werkzaamheden aan onze e-mailboxen, kunnen wij woensdag 8 juni 2016 geen e-mail ontvangen of versturen.
Terugkoppelingen ontvangt u zo snel mogelijk.
Heeft u dringende zaken, neem dan telefonisch contact op via 076-5319999.
Excuses voor het ongemak.

Feestdagen

Written by admin on 26 april 2016. Posted in Geen categorie

Wij zijn op koningsdag (27 april), Hemelvaart (5 mei) en Tweede Pinksterdag (16 mei) gesloten.

Telefonische bereikbaarheid

Written by admin on 17 maart 2016. Posted in Geen categorie

Om onze telefonische bereikbaarheid te verbeteren, stappen wij op vrijdag 18 maart over op een nieuw telefoonsysteem. Hierdoor kunnen wij u nog beter van dienst zijn. Wij hopen het nieuwe systeem natuurlijk snel onder de knie te hebben, maar hopen ook dat u begrijpt dat het helaas toch een keer mis kan gaan. Mocht u problemen ervaren om ons te bereiken, stuur dan een e-mail naar info@xerio.nl